Заміна масла в автоматичній коробці передач АКПП

Чому потрібно міняти масло в АКПП?

Порівняно з моторним маслом, рідина ATF в автоматичній коробці не піддається впливу працюючого двигуна. До неї не потрапляють продукти згоряння палива. Здавалося б, що за таких умов експлуатації рідина ATF може прослужити як завгодно довго.

Однак існує як мінімум три причини, через які масло автоматичної коробки передач приходить в непридатність і вимагає заміни.

До цих причин належить:

– Фізичні забруднювачі (бруд, металічна стружка, відкладення і т.д.), обумовлені зносом за рахунок тертя рухомих елементів коробки (гольчасті підшипники, насоси тиску, серво поршні, ущільнювачі та ін.).

Більшість АКПП для підтримки рідини у чистому вигляді мають фільтри. Але вони, як правило, є фільтрами грубої очистки. Дрібні частинки циркулюють разом з рідиною та прискорюють зношування основних деталей коробки. Поведінка коробки при забрудненому фільтрі така ж, як при низькому рівні рідини ATF або низькій температурі. Це уповільнене перемикання більш високу передачу (коробка стає ніби «задумливою»).

Цей малюнок ілюструє стан піддону автоматичної коробки Tiptronic Audi з пробігом приблизно 100 000 км. Зверніть увагу на бруд та металеві опади, які видаляються з піддону.

– Втрата експлуатаційних властивостей масла. ATF містить інгредієнти для покращення стійкості до окислення, модифікатори тертя, а також інші присадки, що знижують піноутворення та запобігають корозії деталей коробки. Згодом вони втрачають свої властивості та змінюють властивості ATF у гірший бік. Стара рідина не забезпечує необхідну продуктивність автоматичної коробки передач, рівень мастила та захисту. Починаються проблеми у роботі АКПП.

Наприклад, поява поштовхів під час перемикання передач АКПП.

– Перегріви коробки. Тепло є основною проблемою для ATF. Автоматична коробка працює за рахунок сил тертя, а тертя, як відомо, виробляє тепло. Спортивний стиль їзди, що зумовлює інтенсивне перемикання передач, буксирування причепа, їзда в гірській місцевості та місті, призводить до збільшення навантаження на АКПП, а, отже, до зростання температури ATF.

Більшість ATF розраховані на роботу при температурі близько 900 С. При такій температурі пробіг автомобіля може становити десятки тисяч кілометрів. Але якщо температура рідини піднімається вище 1000 С, процес руйнування рідини збільшується. При нагріванні рідини до 150 градусів термін її служби вимірюється сотнями, а не тисячами кілометрів. При температурі вище 200 градусів рідина втрачає всі свої властивості протягом 20 – 30 хвилин! Визначено, що кожні 20 градусів збільшення температури рідини вище за норму, зменшують ресурс рідини приблизно в два рази!

Таким чином, твердження про відсутність необхідності заміни масла в автоматичній коробці є не логічним і неправильним.

Заміна масла в автоматичній коробці необхідна!

Як правило, терміни заміни визначаються заводом-виробником автомобіля. Але якщо вони не визначені, то більшість фахівців з ремонту та обслуговування АКПП рекомендують змінювати рідину та фільтр кожні 2 – 3 роки або 40000 – 60000 км пробігу. За важких умов експлуатації та використання автомобіля для буксирування – один раз на рік або кожні 25000 км.

Як показує практика, проблеми з автоматичною коробкою починаються, коли рідина ATF втрачає свої властивості. Тому необхідно самостійно проводити оцінку можливості використання ATF в період між сервісним інтервалом.

Як оцінити стан та необхідність заміни мастила в АКПП?

Експрес аналіз стану ATF можна зробити за:

– кольором

Якщо рідина непрозора і має темний колір (або без кольору), то вона стара і забруднена. Молочно – коричневий колір і вид емульсії свідчить про присутність рідини, що охолоджує. Ймовірно, у радіаторі охолодження існує витік.

– Запаху

Якщо ATF пахне горілим тостом, це означає, що АКПП перегріта і рідина втратила свої властивості.

-Зовнішній вигляд

Наявність бульбашок або піни свідчить, що коробка передач переповнена ATF. Іншою причиною цього може бути використання неправильного типу ATF. Лак на щупі є ще одним свідченням зношеності рідини.

– роботі АКПП

Повільне або з ривками перемикання швидкостей передач говорить про те, що рідина брудна, а фільтр забитий.

– за результатами тесту стану рідини на «промокашці»;

Суть тесту полягає у наступному. Необхідно помістити кілька крапель ATF на паперовий рушник та почекати приблизно 30 секунд. Якщо пляма широко розсіється і буде червоного або світло-коричневого кольору, рідина знаходиться в задовільному стані. Але якщо пляма не поширилася і має темний колір, то АТФ окислилася і має бути замінена.

Top